dinsdag 12 mei 2009

Was wel weer eens tijd hè...

Het is nu al weer een tijdje terug dat ik wat van me heb laten horen. Er is in de tussentijd een hoop gebeurd. Wat betreft het vliegen gaat het allemaal weer helemaal lekker. Zoals in een van mijn eerste berichten te lezen was bestaat mijn vlieg traject in grote lijnen uit 3 delen. Het vliegen op zicht. Het vliegen met je instrumenten. En dan nog 6 vluchtjes CPL.

Het eerste gedeelte heb ik afgerond. De VFR vluchten zijn voorbij, en ik mag nu zeggen dat ik een echte piloot ben, want met het afsluiten van dat eerste deel, behaal je je PPL. Je Privat Pilots License. Dit wil zeggen dat ik nu zelf een vliegtuigje mag huren en daar in rond kan gaan vliegen ( is het niet dat de KLS die papieren pas vrij geeft zodra ik de hele opleiding heb afgerond, dus daar moet ik nog even mee wachten).

Om dit te behalen heb ik het even heel druk gehad. Zeker aan het einde. De laatste paar vluchten waren met een voor mij nieuwe instructeur, waarbij je alles toch net weer even ander moet doen, en het toch allemaal weer even wennen is. Ging verder wel prima allemaal, en ik was klaar om mijn laatste twee checks te vliegen. De eerste had ik met Sundby. Een instructeur die ik een keer eerder gehad had, en ik wist dus ongeveer wel waar die goed op lette, dus dat was wel fijn. Het vliegen zelg ging alleen wat minder. Je maakt voor jezelf een soort standaard aan in die laatste vluchtjes, aan de hand van hoe je zelf vliegt. Die dag vloog ik voor mijn gevoel ver onder mijn standaard, maar de instructeur vond het allemaal wel prima, dus ik kon gewoon door naar mijn volgende check. Deze kreeg ik van Mr Haber. Dat is de gene die hier een beetje de baas speelt over alles wat de KLS aan gaat. Dit is iemand waar iedereen wel veel mee temaken krijgt, en iedereen wel een beetje leert kennen. Ook was dit de gene die mij op mijn eerste solo stuurde. Na een vluchtje met hem, waarbij ik moest laten zien of ik een beetje met het vliegtuig om kon gaan, en hoe goed ik kon navigeren. Ik moest en planning maken die hij eerst door ging kijken. Daarna gingen we de lucht in, en heb ik een paar stukjes van de plannig gevlogen. Vervolgends kreeg ik een divertion (Haber noemde een punt, en ik moest zorgen dat ik daar komen kon) naar Goldfield Ghost Town. Dit is een deel van de Apache trail die ik met mijn ouders op de motor gedaan had, en het was dus ook wel een keer leuk om deze vanuit een ander punt te zien. Dit kwam helemaal perfect uit, en we konden door naar Aircraft handeling. Een steepturn, stall en een stukje slowflight. hierna nog een paar landingen, en toen had ik mijn papiertje binnen!

Vervolgends begonnen met het IFR gedeelte. Het instrument vliegen. Hierbij maak je vooral gebruik van je zes basis instrumenten. Deze zitten naast elkaar, recht voor je neus, zodat je ze goed kan zien. Deze zijn voor het besturen van je vliegtuig heel belangrijk. Dit zijn namelijk je Snelheidsmeter, Kunstmatige horizon, Hoogtemeter, Vertikale snelheidsmeter, Compas en nog een metertje waarbij je een buisje in een balletje hebt zitten, en een afbeelding van je vleugels, waarmee je nette gecoördineerde bochten kunt draaien van 180 graden in 1 minuut.

Tijdens het vliegen heb ik dan een IFR bril op, waardoor ik niet meer naar buiten kan kijken, maar alleen nog op mijn instrumenten. Naast de Basic six hebben we natuurlijk ook nog wat Radio Navigatie Instrumenten nodig. De meest belangrijke om je weg te vinden in de lucht, is de Nav1 en Nav2 set. Hier kan je de frequentie van een VOR ( Very high frequency Omnidirectional Range) indraaien. Deze VOR geeft 360 graden rond een signaal af, en iedere graden dat hij opschuift veranderd het signaal een klein beetje. Het apparaat in je vliegtuig kan met behulp van nog een signaal wat afgegeven word door de VOR berekenen op welke radiaal van de VOR je zit. Deze gegevens worden doorgegeven naar je instumenten waardoor je aan de hand van een naaldje kan aflezen waar je zit. Door ook de DME (Distance Measuring Equipment) in te stellen kan je ook nog een afstand aflezen van het baken, en op die manier kan je op je kaart precies zien waar je zit.

Hier komen nog een aantal dingen bij kijken, maar die typ ik allemaal nog wel een keer uit als ik zo ver ben. Vandaag ga ik de simulator in om die radialen te intercepten. Dan zegt mijn instructeur op welke radiaal hij uit wil komen van zo'n VOR, en dan moet ik de procedures volgen. Er zijn een aantal verschillende manieren, afhankelijk van de situatie. Dat word allemaal dus wel leuk, en uiteindelijk hoop ik alles met een paar weken onder de knie te hebben.

Maar wat gebeurd er verder naast al dat vliegen nog. Nouw best wel een hoop nog. Ismay was hier weer heen gekomen. Ze zou hier voor 2 weken zijn, wat een hele welkome onderbreking was van de dagelijkse vliegsleur hier. Omdat ik eerst nog mijn VFR moest afmaken, en het daar wel druk mee had, hebben we het eerst nog een beetje rustig aan gedaan, en hebben vooral veel tijd gestoken in het gewoon samen zijn en relaxen. Natuurlijk waren er ook nog wel wat andere dingen die we wilde gaan doen. Zo zijn we lekker een dagje naar Sedona gegaan. 

Sedona is "the red rock county". Hier heb je veel ijzer in de bergen zitten, dus de bergen die daar omhoog geschoten zijn, zijn ook helemaal verkleurd van de roest, en is alles daar rood gekleurd. Hier zijn we een van de bergen op geklommen en hebben er een gezellige dag van gemaakt..

Na weer een week druk vliegen ( en Ismay vooral druk met de honderden nagelsetjes, nagelvijltjes, nagel oppoets spullen en lak spul) hebben we nog wat uren aan het zwembad door kunnen brengen samen, en hebben al met al toch wel erg lekker gehad zo bij elkaar. Maar het hoogtepunt was toch wel afgelopen weekend denk ik. 

Afgelopen week zijn we het internet op gegaan om een hotel te zoeken. Afgelopen vrijdag heb ik aan de telefoon gehangen om een auto te huren, en afgelopen zaterdag ochtend zijn we om half 9 vertrokken, om zondag avond laat weet terug te komen van een heerlijk weekend in "the city of lights" oftewel Las Vegas!

We hebben overnacht in hotel Tropicana, die bijna aan het begin ( of einde) van de strip ligt. De strip is de weg waar alle mooie hotels en casinos aan liggen. Na aankomst om 3 uur zijn we in gaan checken, en zijn eerst lekker even aan het zwembad gaan liggen, want marvin moest even een uurtje bij slapen. 

Ismay met der speciaal voor Vegas mee gebrachte jurk, en Marvin in zijn korte broek en tshirt zijn we gewapend met 2 cameras op pad gegaan. We hebben even gekeken bij de leeuwen van The MGM Grand, Bij de watershow en de bloementuin van de Bellagio, de grachten van The Venetian, het casino van de Mirage, het rijk van Cesar, de Eifeltoren, de vele hebbe-dingetjes van de Coca Cola en M&M's store, we zijn binnen een uur in een kasteel, een sphynx en een piramide geweest en hebben de hele skyline van NewYork van dichtbij bekeken. En buiten dat alles om hebben we natuurlijk nog veel meer gedaan waar ik nu echt de tijd niet voor heb om dat allemaal op te schrijven. Het was een prachtige ervaring om de overdreven, maar toch wel mooie stad een keer te bezoeken en het is zeker wel iets wat je bij blijft.

Het is zeker wel iets waar we nog een keer terug heen willen om het echte Vegas te beleven als we wel gewoon allebij in het casino mee kunnen doen, niet bij de goktafel weg gestuurd worden, en niet eens cola mogen bestellen in de bar van het hotel. 

Helaas is de pret weer afgelopen en is Ismay vanmorgen weer naar huis gegaan, maar gelukkig hebben we de fotos nog! En een heleboel ook. Ik heb de vervelende ervaring dat het invoegen van fotos in de tekst de hele opbouw en opmaak weer in de war gooit, dus ik heb besloten om maar gewoon een 2de post toe te voegen waar alle fotos in staan. Wel zo gemakkelijk :)

Helemaal weer opgeladen voor de komende weken sluit ik dit verhaal maar weer af. Ik ga weer de boeken in duiken en zorgen dat ik alle stof onder de knie krijg en zo snel mogelijk weer terug ben in Nederland.

Gegroet vanuit Mesa, Arizona, en tot de volgende keer maar weer. ( de fotos komen er echt aan, maar daar ga ik een andere keer mee verder. Morgen ochtend ben ik van half 6 tot kwart voor 7 sochtends aan het vliegen, dus daarna heb ik tijd zat om dat even toe te voegen. )

Tot snel en de groeten!

1 opmerking:

  1. Hai Man, leuk stukkie weer hoor.
    Gelukkig snap ik al de technische uitspraken van jou (je hebt het goed uitgelegd) dus kan ik het hele proces goed volgen.
    Sadona is inderdaad een leuke plaats dus dat was een goede keus van jullie hoor.
    En dan natuurlijk Las Vegas (wauw men) goed hoor dat jullie daar geweest zijn.
    Wij hebben daar ook genoten maar dat kwam mede door het feit dat wij wel "gewoon"een drankje konden bestellen aan de bar.(grote mensen hé)
    Spannend hoor dat geblindeerd vliegen.
    Gelukkig heb je op de tijdens je duikopleiding al geblindeerd zwemmen geleerd dus dat is maar weer mooi een pré. (ha, ha)en niet te vergeten al die nachtelijke vaaruren op de Hayo.
    Nou ik wens je succes met al je "blinde" vlieguren.
    gr.
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen