donderdag 2 april 2009

Cross country

Jahoor.. Ik heb er weer een endorsement bij ( een papiertje waarmee een instructeur je toestemming geeft om iets te doen). Deze keer was het mijn Cross county endorsement.

Wat betekend dit voor mij, en wat moest ik hier voor doen?

Ik moest hier voor een 3 uur durende vlucht met mijn instructeur vliegen. Ik ben naar Tucson gevlogen wat ongeveer een uur naar het zuid oosten ligt. Hier moest ik hun airspace op de juiste manier in gaan, en dan landen. terug taxien en op dat hele stuk was het de bedoeling dat mijn instructeur helemaal niks hoefte te doen, en ik dus kon laten zien dat ik in mijn eentje een navigatie vlucht kon doen.
Bij een navigatievlucht heb je om de 20 mijl ongeveer ( 10 minuten) vliegen een punt gekozen die goed herkenbaar is, en door je planning de dag er voor goed te doen, en de wind mee te rekenen is het de bedoeling dat je op ieder punt een bepaalde compaskoers gaat sturen, en dan nog op je volgende punt uit komt ook.. terwijl je dit doet moet je goed je tijd, brandsrof verbruik, richting, ander verkeer en airspaces van andere vliegvelden in de gaten houden. Zo kwamen we bv vlak langs Eloy. Hier hebben ze best wel vaak parachutisten die uit de lucht komen vallen. Dus zodra je in de buurt komt moet je even overschakellen naar hun frequentie en in de gaten houden of ze gedropt worden, en zorgen dat je daar uit de buurt blijft.

Zodra we bij tucson geweest waren, en alles goed gegaan was gingen we weer terug, en kreeg ik een diversion naar een ander veld ( ik moest dus mijn planning in het vliegtuig aan gaan passen en een landing op een voor mij nog onbekend veld gaan maken.) Dus ik heb de richting, afstand, tijd en brandstofverbruik uitgerekend, en in mijn kaart proberen te tekenen, wat nog best moeilijk is in zo'n hobbelend vliegtuig ( met slecht weer lijkt het net of je constand een spoorovergang over gaat met de auto, en met heel slecht weer zijn het alleen nog maar verkeersdrempels die je regen komt ). Nadat we dat gedaan hadden moest ik mijn planning weer op pakken, en verder vliegen.

Toen werd ik nog een keer naar een ander veld gestuurd door mijn instructeur, en moest ik landen op Phoenix Regional. Dit is een hele korte baan , die ongeveer net zo breed is als de vleugels van mijn vliegtuig. Was wel mooi om een keer te doen. Het was net een 3 baans autoweg.

Daarna nog terug naar Falcon Field, en daarna had ik mijn CrossCountry Endorsement binnen.

Wat betekend dit nou? Kort door de bocht betekend dit dat ik nu door heel Amerika mag vliegen, zoland ik mijn aan de opdrachten in de sylabus hou ( de duur van de vlucht, en de opdrachten die ik onderweg moet doen) en ik me aan de regels van Amerika hou.

Hiermee ga ik ook weer een nieuw onderdeel van mijn training in. Ik ga nu vooral veel navigeren en de komende vluchtjes zijn weer solo vluchten. Ik had vandaag ook weer een solo vlucht. Ik ben naar het noord westen gegaan, naar Wickenburg. Dit is 47 minuten vliegen, en als je daar je taxien en opstarten en circuitjes bij telt, dan ben je precies 2 uur bezig, zoals ik vandaag. Was weer een mooie vlucht, waarbij ik met maximale zijwind op een smalle baan moest landen. Was wel weer leuk, en zeker als je dan merkt dat je hem nog op precies de goede plek krijgt ook. Terug weg was erg hobbelig, maar wel leuk.

Morgen doe ik een vlucht van 3 uur lang, waarbij ik helemaal rondom Phoenix vlieg, wat best wel een heel stuk is als je je bedenkt dat ik dus ongeveer 2 en een half uur lang met 220 km per uur aan het vliegen bent. Ik ga tussen door nog een keer een landing maken op het vliegveld van Buck Eye, en ik moet ook nog ergens wat steepturns en stalls invoegen.

Morgen dus weer vroeg er uit om de winden in de planning te zetten die dan uitkomen, en dan mijn planning af te maken. Ik vlieg om kwart over 12, maar de wekker gat gewoon weer om half 7.

Groeten vanuit het door wind geplaagde Mesa Arizona.

1 opmerking:

  1. Wat leuk om weer een stukje van jou avontuur mee te mogen beleven Marvin.
    Geweldig om zo de wereld onder je vleugels te zien verdwijnen en dan ook nog op zo'n manier dat je instructeur tevreden is.
    een heel mooi resultaat dat je nu over heel Amerika mag vliegen.
    Jammer dat de brandstoftank dit niet toelaat.
    In ieder geval toppie man. Héé we zien je maandag. Ehh kun je er wel voor zorgen dat de wind dan weer is gaan liggen want we willen wel mooi weer hoor:P gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen