Nou daar gaan we dan. Het is nu bijna 11 uur savonds, en morgen gaat het dan eindelijk gebeuren.
Vandaag hadden we de laatste briefings over hoe de planning gemaakt word, hoe deze gelezen moet worden en hoe je daar bij kan komen. Mijn planning is als volgt;
Time----------------Registration--Routing-----Crew Composition
10FEB 11:15 LT --- IN4149Y ---- FFZ-FFZ -- KTIG (KLS / VFR / D01) - PRD
-Hier zie je dus een blokje TIME waarin de tijd en datum van de vlucht aangegeven staat.
-Een blokje REGISTRATION geeft aan welk vliegtuig ik in zit ( registratie nummer).
-Blokje met ROUTING geeft aan waar je opstijgt, en waar je land ( ffz is de code van Falcon Field Arizona)
-CREW COMPOSITION geeft KTIG ( KLS Tigchelaar, dat ben ik ). het stuk van ( KLS / VFR / D01) geeft aan dat het een KLS student is die VFR ( Visual Flight Rules) gaat vliegen, dat is dus alleen op zicht, en zonder navigatie instrumenten, en D01 geeft aan dat ik een Dual vlucht ( met instructeur) ga maken en dat het de eerste is.
Het zal een vlucht worden van een uur, waarvan je ongeveer 15 min bezig bent met het opstarten, taxi-en naar het begin van de baan, en het taxi-en en parkeren na je vlucht. Het zal gewoon een introductie worden waarbij ook mijn crew mate Barry achterin zal zitten.
Ik zal dus morgen om 10.30 gaan vliegen. Voordat we gaan vliegen moet er eerst een vlucht voorbereiding worden gedaan.
Omdat het de eerste keer is, wil ik even ruim de tijd nemen om alles voor te bereiden. Ik zal dus mijn wekkertje zetten om half 8. Even ontbijten, en dan rond 8 uur in de vrachtwagen/hookertruck/de-meest-stoere-auto-ooit stappen en de anderhalve mijl naar het school gebouw afleggen. Als we daar aan komen gaan we naar Dispatch om de sleutels van het vliegtuig op te halen. Dan gaan we naar buiten en beginnen we met de exterior check.
Je begint met het checken of alle lichten ( navigation, landing en strobe lights) het allemaal doen, Je checkt of de verwarming van je pitottube het doet en of de stall warning ( een flipper switch aan de voorkant van de vleugel) een signaal geeft als je die met je vinger omhoog drukt. http://www.vansaircraft.com/images/RV-12/N412RV/essay/vane.jpg
Als je dat gedaan hebt haal je de stroom van het vliegtuig ( accu is namelijk na 30 min helemaal leeg anders) en dan ga je verder met je checks. Je kijkt of de flaps goed vast zitten en gezekerd zijn, of de static dischargers er nog op zitten, of alle schroefjes nog in de besturings mechanismes zitten, de tank nog vol genoeg zit, geen water in de brandstof zit door een beetje af te tappen, de banden nog goed zijn, de vering nog genoeg dempend vermogen heeft, de lucht inlaaten niet verstopt zitten, de prop niet grote beschadigen heeft ( door de grote draaisnelheid in combinatie met steentjes kan dat wel eens voorkomen), dan doe je nog een oli check en fuel strain, dan komt de andere vleugel aan de beurd voor de besturings mechanismen, en voordat je ook de stabalator achter op de staart checkt kijk je nog even of alle antennes er nog op zitten.
Als dat alles klaar is ga je weer naar binnen, en dan begin je aan je papier gedeelte. Je checkt het weer, en ja maakt je Mass and Balance op. Dit laatste is om te kijken hoeveel fuel je nodig hebt, en of je niet te zwaar bent, en of je een veilig zwaartepuntsliching hebt...
Als je dan alles gedaan hebt, inclusief een crew briefing ga je weer richting vliegtuig en is het opstarten aan de beurt met alle bijbehorende checklisten.
Je meld je dan even af bij Sabena Dispatch en dan taxi je richting de baan om vervolgends op te stijgen, je oefeningen te doen, en weer te landen, af te sluiten, parkeren, sleutels inleveren. je papierwinkel afmaken en afsluiten. Opdrachten aftekenen en de briefing na afloop.
Klinkt best wel prima hè.. Beetje jammer alleen dat het er nu naar uit ziet dat het weer nog wel eens vervelend kan gaan doen en dat dus de limieten overschreden worden dus dat het hele verhaaltje van het vliegen niet door gaat.. Het feit dat je niet opstijgt wil nog niet zeggen dat je je voorbereiding niet doet, want misschien klaart het wel op en kan je alsnog weg. Dus als nog om 8 uur die kant op, en hopelijk kom ik morgen met een verhaal over hoe geweldig het vliegen is.. of niet..
Any how.. ill keep you posted, en even afwachten dus.
Thank you for choosing to fly with IN4149Y ( India November Four One Four Niner Yankee ). If possible, tune in on http://www.visionairs.org/ and select the "Radio Verkeer Falcon Field Airport" link to listnen to me at 11.15 LT ( lokal time) (18.15 UTC) ( 19.15 Dutch time).
19.15 juliie tijd daar in Nederland ben ik dus misschien wel te volgenen via de radio frequentie van de toren van Falcon Field.
Groeten!!
maandag 9 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Als ik het goed lees ben je dus nu zo'n beetje in de lucht of net weer geland. Hopelijk heb je genoten, heel verhaal hoor hoe dat in zijn werk gaat, maar ieder zijn vak. Ik kan je in ieder geval een beetje volgen op deze blog en dat is toch wel erg leuk. Dus lees ook nog even mijn reactie op de bus, want daar heb ik ook nog iets op te zeggen.
BeantwoordenVerwijderenhandig hé zo'n blog, alles even op een rijtje zetten voor ons en ondertussen zelf ook nog even repeteren hoe het ook al weer allemaal moet!
BeantwoordenVerwijderenennnnnnn hoe is 't gegaan???
wanneer de volgende??
in ieder geval: succes!!!
Hallo Marvin,
BeantwoordenVerwijderenWe hebben via je moeder je site gevonden met je belevenissen in Amerika.
We hebben je laatste berichtje gelezen, er komt nog heel wat bij kijken voordat je kunt opstijgen! Hopelijk ben je nu ook echt in de lucht geweest!
We zullen zo af en toe wel eens komen lezen hoe het gaat met het vliegen!
Succes!
Hartelijke groeten,
Diny Deen en Christel
test
BeantwoordenVerwijderenHey Mar!!!
BeantwoordenVerwijderenLeuk man, al die verhalen!!
Goed dat je het zo naar je zin heb.. Nog ff en je heb zelf die wing!!
Succes mop!
X Rach